Zakaj so pri Microsoftu v resnici ustvarili Pasjanso in Minolovca – in to ni bila zabava

Računalniki so konec 80. in začetek 90. let postajali vse bolj prisotni v pisarnah, šolah in tudi domovih. Mnogi so nanje gledali kot na čudne, zapletene stroje, ki zahtevajo posebna znanja. V tem svetu negotovosti je Microsoft naredil potezo, ki se je zdela popolnoma nenevarna – uporabnikom je ponudil igri. V resnici pa to niso bile igre v pravem pomenu besede. Bile so prikrite lekcije.

Solitaire, klondike
Solitaire, klondike

Kako se naučiš uporabljati miško brez učbenika?

V ozadju Pasjanse se skriva vaja natančnosti

Microsoft Solitaire, danes poznana kot klasična pisarniška motnja, je imela skrivno poslanstvo. Naučiti je morala uporabnika osnovnih gibov z miško – predvsem vlečenja in spuščanja elementov. To ni bilo naključje. V zgodnjih verzijah Windowsov je bila ideja »klikni in povleci« precej nova in uporabnikom tuja. Z igranjem Pasjanse so se ti gibi zasidrali v prste, ne da bi se kdo zavedal, da gre za učenje.

Vlečenje kart

Vsaka premaknjena karta je pomenila en vajo več. Vlečenje iz kupa, premeščanje po barvah, zbiranje po številkah – vse je imelo namen. Uporabnik je ponavljal osnovni motorni vzorec, ki mu je kasneje omogočil uporabo Worda, Excela, Painta in drugih programov.

Zakaj je bil Minolovec tako pomemben?

Desni klik kot prelomni trenutek v uporabi miške

Če je bila Pasjansa namenjena učenju vlečenja, je bil Minesweeper lekcija iz desnega klika. V operacijskem sistemu Windows je desni klik pomenil dostop do kontekstnega menija – zelo uporabne, a za mnoge nerazumljive funkcije. Minolovec je uporabnika prisilil v razumevanje pomena levega in desnega klika.

Ni bilo dovolj le klikati, bilo je treba razmišljati

Poleg vadbe klikanja je bil Minolovec tudi intelektualna vaja. Naučil je osnov logike in sklepanja. Uporabnik je z vsakim klikom sprejemal odločitev in se učil analize – znanje, ki se je kasneje preneslo tudi v bolj produktivne računalniške naloge.

Igre so delovale kot trojanski konj

Uporabniki niso vedeli, da se učijo

Eden največjih uspehov teh dveh iger je bil prav v tem, da so bile privlačne. Nihče se ni usedel za računalnik z mislijo »danes se bom učil uporabljati miško«. Namesto tega je uporabnik zaigral Pasjansko partijo. In medtem, ko je užival v igri, se je učil dragocenih veščin.

Prvi stik s klikom in zaslonom

Za mnoge zaposlene, zlasti v administraciji, je bila Pasjansa prvi stik z računalnikom. V podjetjih je bila pogosto tudi neformalna vaja. Nadrejeni niso prepovedovali igranja, ker so vedeli, da ljudje s tem pridobivajo samozavest in spretnost pri delu z računalnikom.

Izkušnje brez pritiska

Poleg praktičnega znanja so igre omogočile tudi varno okolje. Uporabnik ni mogel »pokvariti sistema«, kar je bila takrat pogosta bojazen. Sproščenost ob igranju je omogočila lažje učenje brez stresa.

Zakaj prav Microsoft?

Zgodovinski trenutek uvedbe grafičnega vmesnika

Microsoft je z operacijskim sistemom Windows želel spremeniti način uporabe računalnikov. Od tekstovnih ukazov (kot v DOS-u) so prešli na ikone, gumbe in kazalce. Pasjansa in Minolovec sta bila orodji, ki sta pomagala ljudem razumeti to revolucijo.

Uporabniška izkušnja je bila prioriteta

Z vključitvijo teh iger je Microsoft pokazal, da razume težave novih uporabnikov. Namesto debelih priročnikov so ponudili igre, ki so bile samorazložljive. To je bil eden od razlogov, zakaj je Windows tako hitro osvojil svet.

Mit ali potrjena informacija?

Microsoft je res potrdil namen

V različnih intervjujih so nekdanji zaposleni pri Microsoftu priznali, da je bil izobraževalni vidik glavni razlog za vključitev iger. Pasjansa je bila že konec 80. let del testne zbirke, ki je bila zasnovana za preizkušanje uporabniške interakcije z novim grafičnim vmesnikom.

Danes te funkcije prevzemajo mobilne aplikacije

Sodobni uporabniki danes ne potrebujejo Pasjanse, da bi razumeli miško. Uporaba zaslonov na dotik in intuitivnih aplikacij je znanje prenesla na novo raven. A osnovni koncept – učenje skozi igro – ostaja enako pomemben kot nekoč.

Igre so spremenile več kot le uporabniško izkušnjo

Vpliv na računalniško kulturo

Pasjansa in Minolovec sta pustila neizbrisen pečat. Generacije uporabnikov ju povezujejo z začetki digitalnega opismenjevanja. Poleg tega so spodbudile razvoj računalniških iger kot medija za izobraževanje, kar danes vidimo v razcvetu izobraževalnih aplikacij.

Od igre do produktivnosti

Zanimivo je, da sta igri, ki sta bili pogosto obtoženi kraje delovnega časa, dejansko pripomogli k večji produktivnosti. Uporabnik, ki je poznal desni klik in zna uporabljati miško zanesljivo, je hitreje obvladal Word, Excel in druge poslovne aplikacije.

Nekaj, kar se je začelo kot trik, je končalo kot genialna poteza

Igre, ki so danes nostalgični spomin na otroštvo ali prve službene računalnike, so bile v resnici mojstrska učna ura. Microsoft je na preprost način pomagal milijonom ljudi osvojiti osnovne računalniške spretnosti. Danes jih večina obvlada, a začetki tega znanja se pogosto skrivajo v enostavnih potezah – vlečenju karte ali postavitvi zastavice nad mino. In ravno to je dokaz, da učenje ni vedno učilnica in tabla, včasih je preprosto le dobra igra.

Morda bi vas zanimalo tudi

Vse za moj dan
Pregled zasebnosti

Spletna stran uporablja piškotke, da vam lahko zagotovimo kar najboljšo uporabniško izkušnjo. Podatki o piškotkih so shranjeni v vašem brskalniku in omogočajo funkcije, kot so prepoznavanje ob ponovnem obisku naše spletne strani ter pomoč naši ekipi pri razumevanju, kateri deli spletne strani so vam najbolj zanimivi in uporabni.