Vsaka generacija ima svojo pijačo, ki jo povezuje s šolskimi odmori, dolgimi vožnjami na morje in brezskrbnimi popoldnevi. Za mnoge Slovence je to prav ledeni čaj Erik, prvi pravi ledeni čaj pri nas in izdelek, ki je v devetdesetih letih postal del vsakdana. Spomin nanj je toliko močan, da se še danes pogosto pojavlja v razpravah na družbenih omrežjih, kjer ljudje obujajo okuse, ki so izginili s polic, a nikoli iz spomina.
V eni od objav na Facebooku so se leta 2023 oglasili celo iz Ljubljanskih mlekarn in zapisali, da se nekateri njihovi zaposleni še vedno spominjajo prvega polnjenja ledenega čaja. Po njihovih besedah naj bi bilo to leta 1990 ali 1991, kar potrjuje, da je Erik pijača, ki je v Sloveniji orala ledino. Predstavlja začetek obdobja, ko so se začele spreminjati navade potrošnikov in ko je ledeni čaj postal nekaj, kar se pije doma, v šoli in na poti.
Prvi slovenski ledeni čaj
Ledeni čaj Erik ni bil le še ena pijača. Bil je eden tistih izdelkov, ki so se preprosto zgodili ob pravem času. Nastal je v obdobju, ko je trg začel sprejemati nove okuse in ko je bila novost v pakiranju in načinu proizvodnje še prava mala revolucija. Ljubljanske mlekarne so bile takrat proizvajalec, ki je znal povezati kakovost, enostavno embalažo in okus, ki je bil za takratne razmere nekaj posebnega.
Pakiranje v tetra briku je imelo pomembno prednost. Ljudje so ga lahko vzeli s sabo, ne da bi jih skrbelo, kako dolgo bo zdržal. Veliko uporabnikov se je kasneje spraševalo, ali je vseboval konzervanse, a iz Ljubljanskih mlekarn so pojasnili, da prav ti ledeni čaji v tetra briku sploh niso vsebovali dodatnih konzervansov. To je bil dokaz, da se je dalo narediti stabilen izdelek, ki je kljub preprosti embalaži obdržal svoj okus.

Zakaj je bil Erik tako priljubljen?
Okus ledenega čaja Erik je bil prepoznaven in drugačen od vsega, kar je bilo na voljo v tistem obdobju. Imel je preprosto, nežno aromo, ki ni bila presladka. Poleg tega so ga ljudje povezovali z življenjskim slogom, ki je bil takrat nekaj novega in svežega. Prvi energični val devetdesetih let je prinesel novo modo, nove zvoke in nove okuse, med katerimi je prav ledeni čaj postal simbol mladosti.
Svojo priljubljenost je dolgo ohranjal zaradi dostopnosti. Še pred nekaj leti so ljudje na Facebooku poročali, da so ga našli v nekaterih ljubljanskih trgovinah, pa tudi v koprskih in kranjskih. Čeprav ga večina trgovskih verig danes ne ponuja več tako pogosto, ostaja močan nostalgičen simbol.
Kako se ga spominjajo danes?
Spomini na Erikov ledeni čaj so zanimiv fenomen. Ljudje pripovedujejo, da ga danes še vedno poiščejo, kadar se pojavi v kakšni manjši trgovini. Zdi se, da ga ne uživajo le zaradi okusa, ampak tudi zaradi občutka, ki ga ta okus prebudi. To je občutek domačnosti, sproščenosti in časa brez skrbi.
Generacija, ki je odraščala z Erikom, danes pogosto pripoveduje, da je bila to njihova prva “odrasla” pijača v tetra briku, nekaj, kar si je kupil v šolski prodajalni ali na poti na trening. Prav zato se danes tako hitro pojavi nasmeh, ko nekdo omeni, da je legendarni ledeni čaj še vedno mogoče najti tu in tam.
Ledeni čaj Sola in Teatanic: nasledniki, ki so prišli kasneje
Čeprav je Erik ostal prvi in za mnoge najljubši, so se kasneje pojavile nove pijače, ki so oblikovale naslednje generacije. Ledeni čaj Sola v modri pločevinki je postal pravi hit v začetku dvajsetih let po osamosvojitvi. Zaradi modernih barv, svežega videza in plastične stekleničke je hitro postal stalnica v hladilnikih trgovin in avtomatih.
Še kasneje je na trg prišel Teatanic, ledeni čaj z izrazitim okusom breskve, prepoznaven po črno rumeni nalepki. Danes ga večina pozna pod blagovno znamko Frupi, a nostalgija ostaja močna, saj je bil prav Teatanic eden tistih izdelkov, ki so predstavili nov val sladkih pijač, namenjenih predvsem mladim.
A kljub temu so te pijače ostale dodatek zgodbi, ki jo je začel ledeni čaj Erik. Noben ni dosegel tistega posebnega statusa prvega in najljubšega.

Zakaj se nostalgija tako hitro vrne?
Pijače, kot je ledeni čaj Erik, nosijo v sebi zgodbe. Nosijo spomine na prijatelje, poletja, šolske poti, radovednost in prva samostojna nakupovanja. To ni le izdelek, temveč del obdobja, ko se je življenje spreminjalo in ko je bil vsak majhen užitek nekaj posebnega.
Slovenci so že večkrat dokazali, da radi obujajo pretekle okuse. To velja za bonbone Kraševke, za gumije Papagalo, za nekatere stare sokove in tudi za pijače, ki jih ni več. Ledeni čaj Erik je eden izmed teh izdelkov, ki preprosto ne izginejo iz spominov.
Ali se bo Erik kdaj vrnil?
Včasih se v trgovinah še vedno pojavi kakšna serija, zaradi katere se hitro razširi vest na družbenih omrežjih. Mnogi bi si želeli, da bi se vrnil bolj množično, saj bi zagotovo pritegnil tako stare kupce kot mlajše, ki bi ga spoznali kot del zgodovine slovenskih pijač. Prav v tem je njegov potencial, saj predstavlja blagovno znamko, ki ima pristno zgodbo in močno čustveno povezavo z ljudmi.
V svetu, kjer ljudje vse bolj iščejo avtentične izdelke, bi bila ponovna vrnitev ledenega čaja Erik zanimiva poteza. A dokler do tega ne pride, ostaja v zavesti kot pijača, ki je v devetdesetih letih naredila nekaj, kar danes redko kateremu izdelku uspe.
Pijača, ki ji čas ne more do živega
Ledeni čaj Erik je več kot pijača iz tetra brika. Je del slovenske pop kulture, del odraščanja in del neke neponovljive energije začetka devetdesetih let. Vsak, ki ga je pil, si ga zapomni. In vsak, ki ga danes znova odkrije, ugotovi, da se nekateri okusi preprosto ne postarajo.
