Železni most v Radečah – ponos, ki povezuje stoletja

Na prvi pogled je to le še en stari most, po katerem se danes sprehajajo domačini in kolesarji, a železni most v Radečah je mnogo več kot to. V času svojega nastanka je bil tretji največji most v celotni Avstro-Ogrski monarhiji. Danes je tih, dostojanstven in mogočen opomnik časa, ko je bil promet čez Savo izziv, in ko so ljudje za vsako novo povezavo med pokrajinami vlagali neizmerno voljo, trud in pogum.

Most, ki je zaznamoval Radeče in reko Savo

Leta 1894 so Radečani po več kot tridesetletnih prizadevanjih dočakali nekaj, kar je bilo za tiste čase pravi čudež. Železni most, dolg 84 in širok 6 metrov, se v enem samem loku dviguje nad reko, brez podpornih nosilcev. Njegova jeklena konstrukcija, izdelana v dunajskem podjetju Ignaza Gridla, in temeljni zidovi, ki jih je zgradil mojster Tršek iz Šmarjete pri Rimskih Toplicah, so bili simbol napredka in povezanosti. Gradnja je bila zaključena v le enajstih mesecih, kar je za tisti čas pomenilo tehniško senzacijo.

Železni most v Radečah
Železni most v Radečah

Tretji največji most Avstro-Ogrske

Ob otvoritvi je bil most v Radečah uvrščen med največje gradbene dosežke Avstro-Ogrske. Dolg je bil skoraj toliko kot današnji mestni mostovi in zasnovan tako, da ni imel vmesnih podpor, kar je bilo takrat redkost. Njegova nosilnost je bila 12 ton, kar je omogočalo promet vozov, konj in tovora, ki je potoval med Kranjsko in Štajersko.

Most je bil edina stalna prometna povezava v dolini med Litijo in Sevnico. Pred njim so ljudje čez Savo prečkali z brodom, kar je bilo zlasti v času visokih voda nevarno in pogosto nemogoče. Ob močnejših poplavah so Radeče ostale odrezane od sveta, zato je bil most nuja, ki je postala ponos.

Od zamisli do jeklene resničnosti

Prve ideje o gradnji mostu segajo v leto 1858, ko je vitez Gutmannsthal zaprosil cesarsko-kraljevskega namestnika grofa Chorinskyja za dovoljenje in pomoč pri gradnji. Bil je pripravljen celo sam ponuditi brezobrestno posojilo v višini do 16.000 goldinarjev. A birokracija tistega časa ni bila naklonjena pogumnim idejam iz podeželja, zato se je projekt zamaknil za več desetletij.

Šele leta 1889 je deželni inženir Hrasky pripravil načrte, ki so prepričali oblast. Stroški so bili sprva ocenjeni na 90.000 goldinarjev, kar je bil ogromen znesek, a z nekaj spremembami so ga znižali na 80.000. Kranjska dežela je prispevala dve tretjini, občina Radeče pa tretjino, manjkajoči del pa iz deželnega zaklada. Končni račun gradnje je znašal 85.000 goldinarjev, kar je danes vredno več milijonov evrov.

Leseni most, ki ni nikoli stal

Preden so se odločili za železno konstrukcijo, so Radečani razmišljali o lesenem mostu. Leta 1873 je ministrstvo notranjih opravil izdalo dovoljenje za gradnjo stalnega lesenega mostu med Radečami in Zidanim mostom, vendar se načrt ni uresničil. Cene lesa so močno narasle, poplave so ogrožale stabilnost, teren ob reki pa je bil preveč skalnat za varno sidranje.

Lesen most bi bil cenejši, a tudi kratkotrajnejši. Strah pred poplavami, visokimi stroški vzdrževanja in nevarnostjo poškodb je pretehtal v prid železni konstrukciji. Železni most je pomenil dolgoročno rešitev in simbol nove dobe, ko je železo postajalo znak napredka.

Most kot gospodarska žila

Preden so začeli graditi most, so Radečani več let opazovali promet z brodom. Beležili so, koliko ljudi in tovora prečka reko ter koliko se zaračuna za prevoz. Ugotovili so, da bi most lahko prinesel kar 3.000 goldinarjev čistega letnega dohodka iz mostnine. Takratni trgovci, kmetje in obrtniki so se zavedali, da bo boljša povezava pomenila večji promet, hitrejšo izmenjavo dobrin in lažji dostop do železnice, ki je takrat že spreminjala življenje ob Savi.

Promet z brodom ni več zadostoval potrebam rastočega mesta. Po odprtju železnice so se količine tovora povečale, zato je bilo jasno, da brez mostu Radeče ne bodo več dohajale razvoja.

Temelji, ki hranijo zgodbo

Septembra 1893 so na štajerski strani reke položili prvi kamen. Slovesnost je bila veličastna: zvonovi so zvonili, puške so pokale in ljudje so se veselili. V temelje na kranjski strani pa so graditelji vgradili seznam vseh zaslužnih mož, nekaj načrtov, časopisov in dokumentov – drobne priče časa, ki so tam ostale za vedno.

Med gradnjo so ob železnem mostu postavili še pomožni leseni most, ki je služil prehodu delavcev in prevozu gradbenega materiala. Po dokončanju ga je podjetnik razstavil in les prodal na Hrvaško, kar je bila takrat običajna praksa.

Preizkus moči in natančnosti

Dva dni pred slovesno otvoritvijo so izvedli t. i. komisijonalno obtežilno preizkušnjo. Na most so postavili petdeset vozov, naloženih s peskom in kamni, ki so jih vlekli konji in voli. Po celodnevnem testu se je most usločil le za dva centimetra. To je bil dokaz, da konstrukcija ne le ustreza zahtevam, temveč jih celo presega. Župan Rižnar je o uspehu obvestil deželni odbor in zaprosil za povračilo stroškov, saj je preizkus zahteval tudi plačilo voznikov in delavcev.

Konstrukcija, ki kljubuje času

Železni most v Radečah je zgrajen kot palična konstrukcija iz valjanih železnih profilov, vsi spoji pa so kovičeni. To pomeni, da je bil vsak spoj izdelan z vročim kovičenjem, brez uporabe vijakov, kar je mostu dalo izjemno trdnost. Vozišče je izdelano iz hrastovih desk, kar mu daje posebno toplino in značaj.

Po drugi svetovni vojni so na določenih mestih vidne zaplate, kjer so konstrukcijo dodatno ojačali z varjenjem, a večjih rekonstrukcij most ni doživel. Ohranjen je skoraj v prvotni obliki, kar ga uvršča med najpomembnejše tehniške spomenike Slovenije.

Most, ki povezuje preteklost in sedanjost

Danes je železni most zaprt za motorni promet in namenjen pešcem ter kolesarjem. Mnogi ga prečkajo vsak dan, ne da bi se zavedali, kakšno zgodovino nosijo njegovi železni kovi. V njegovih sencah se srečujejo domačini, sprehajalci in obiskovalci, ki občudujejo pogled na mirno Savo.

Most ni le tehnični spomenik, temveč tudi del identitete Radeč. Stoji tam kot tiha priča stoletij, skozi katera so se spreminjali časi, države in ljudje. Še vedno povezuje dve zgodovinski deželi, Kranjsko in Štajersko, tako kot pred več kot 130 leti.

Most v Radečah
Most v Radečah

Tehnični dosežek, ki je postal kulturna dediščina

Železni most v Radečah velja za največjo tovrstno konstrukcijo na slovenskem ozemlju z enim samim nosilnim poljem. Dopustna obremenitev 12 ton je bila zapisana na litoželezni tabli na obeh straneh mostu, ki sta ohranjeni še danes. Inženir Hrasky, ki je zasnoval most, je s svojim delom pustil pečat, ki ga še vedno proučujejo gradbeni strokovnjaki.

Most je v številnih strokovnih revijah opisan kot izjemen primer gradbene inovacije konca 19. stoletja. Njegova trdna konstrukcija in brezhibno razmerje med funkcijo in estetiko dokazujeta, da je inženirstvo tistega časa temeljilo na spoštovanju materiala in natančnosti.

Spomin, ki ostaja živ

Radečani so na svoj most ponosni. Vsako leto ga obišče vse več turistov, pohodnikov in ljubiteljev industrijske dediščine. Pogled na železne nosilce, ki se zrcalijo v vodi, ustvarja občutek tišine in miru, a tudi spoštovanja. Ob njem se človek spomni, da ni vse, kar je staro, minljivo.

Most v Radečah ostaja simbol povezanosti, volje in človeške iznajdljivosti. Stoletja kasneje še vedno služi svojemu namenu: povezuje ljudi, zgodbe in spomine na čas, ko je bil vsak kamen in vsak kovič simbol napredka.

Vrednota, ki jo je treba varovati

Ohranjenost železnega mostu je tudi zasluga lokalne skupnosti, ki se zaveda njegove vrednosti. Njegova zaščita kot tehniškega spomenika pomeni, da ga bodo lahko občudovale tudi prihodnje generacije. Most ni le del zgodovine Radeč, temveč del zgodovine celotne Slovenije.

V svetu, kjer se mostovi gradijo hitro in padajo še hitreje, Železni most v Radečah stoji kot dokaz, da je kakovost brezčasna. Njegov les, kovina in zgodba tvorijo celoto, ki še naprej povezuje obe strani reke – tako fizično kot simbolno.

Morda bi vas zanimalo tudi

Vse za moj dan
Pregled zasebnosti

Spletna stran uporablja piškotke, da vam lahko zagotovimo kar najboljšo uporabniško izkušnjo. Podatki o piškotkih so shranjeni v vašem brskalniku in omogočajo funkcije, kot so prepoznavanje ob ponovnem obisku naše spletne strani ter pomoč naši ekipi pri razumevanju, kateri deli spletne strani so vam najbolj zanimivi in uporabni.