Od 8. septembra 2025 bo promet po hitri cesti H4 čez Rebernice potekal povsem drugače, kot smo ga bili vajeni zadnja leta. Gre za eno ključnih prometnih žil med osrednjo Slovenijo in Italijo, ki jo vsakodnevno uporabljajo tako osebni avtomobili kot težki tovornjaki. Nova ureditev, ki jo uvaja država v sodelovanju s policijo, DARS-om in lokalnimi skupnostmi, je namenjena predvsem povečanju varnosti, zmanjšanju zastojev ter zagotavljanju hitrejših poti za intervencijske službe.
Za voznike osebnih vozil in tovornjakov bodo spremembe precej opazne. Tisti, ki pogosto potujejo na relaciji Ljubljana – Nova Gorica ali naprej proti Italiji, se bodo morali navaditi na nova pravila, saj se bo promet razcepil na različne poti glede na vrsto vozila in smer vožnje.
V nadaljevanju predstavljamo podrobno razlago nove ureditve, razloge zanjo in pričakovane posledice za vsakodnevne potnike in prevoznike.

Kaj se spreminja v smeri proti Novi Gorici in Italiji?
Tovorna vozila in avtobusi
Največja sprememba zadeva tovorna vozila nad 3,5 tone in avtobuse, ki bodo na razcepu Nanos preusmerjeni na vipavsko hitro cesto H4. Tam bodo lahko uporabljali le en vozni pas, medtem ko bo drugi pas strogo rezerviran za intervencijske službe.
Ta ukrep je bil sprejet zaradi dejstva, da je ravno na odseku čez Rebernice v preteklosti prihajalo do številnih nesreč, zastojev in celo popolnih zapor, pri katerih so reševalna vozila težko dosegla prizorišče. Z ločitvijo pasu se bo zagotovilo, da bodo intervencijske službe vedno imele prost prehod, tudi ob največjih prometnih konicah.
Osebna vozila
Za osebne avtomobile pa bo veljal drugačen režim. Na območju priključkov Razdrto bodo usmerjena na vzporedno državno cesto, ki poteka skozi Vipavsko dolino. Na ta način naj bi se promet razbremenil, pot skozi Rebernice pa bo namenjena predvsem tranzitnemu tovornemu prometu.
Kaj se spreminja v smeri iz Italije proti Sloveniji?
Tovorni promet
Za tovorna vozila iz Italije proti Sloveniji je predvidena pomembna sprememba. Večina tranzitnega prometa bo preusmerjena na mejni prehod Fernetiči, kjer se bo nadaljeval proti Ljubljani preko avtocestnega sistema pri Sežani.
Na priključku Šempeter pri Gorici pa bo policija obračala tranzitne tovornjake, ki bi sicer poskušali priti skozi mejni prehod Vrtojba na hitro cesto H4. Ta možnost bo po novem prepovedana za tranzit.
Lokalni tovorni promet
Posebej so predvidene izjeme za lokalni tovorni promet. Če ima podjetje sedež v Vipavski dolini ali pa je cilj oziroma naklad/razklad tovora v bližini, bodo tovornjaki še vedno lahko vozili po H4. Omejitev velja do Podnanosa, kar pomeni, da se bodo morali vozniki iz Italije, ki potujejo globlje v Slovenijo, držati novih pravil.
Avtobusi
Za avtobuse je prav tako predvidena sprememba. Ti ne bodo preusmerjeni na Fernetiče, temveč bodo prek priključka Vipava usmerjeni na vzporedno regionalno cesto, ki povezuje Vipavsko dolino s Postojno in Ljubljano. Namen je zmanjšati obremenitev hitre ceste H4 ter ohraniti pretočnost za lokalne prebivalce.
Zakaj so spremembe potrebne?
Problem zastojev in nesreč
Odsek čez Rebernice velja za enega najbolj prometno obremenjenih delov hitrih cest v Sloveniji. Ozka cesta, omejene možnosti za prehitevanje in visoka koncentracija tovornjakov so pogosto privedli do nesreč. Ko se je zgodila nesreča, so posledice občutili vsi – od večurnih zastojev do popolnih zapor, v katerih so ostala ujeta tako osebna kot tovorna vozila.
Intervencijske službe brez dostopa
Poseben problem so imeli gasilci, reševalci in policisti, saj so se pogosto soočili s težavnim dostopom. Zaradi gostega prometa in dejstva, da na H4 ni odstavnega pasu, je bila njihova pot do nesreče počasna. To je bilo življenjsko nevarno, zato je bil ukrep ločitve prometnih pasov nujen.
Pritisk lokalnih skupnosti
Dodatno so na spremembe vplivale tudi lokalne skupnosti v Vipavski dolini, ki so več let opozarjale na težave. Hrup, onesnaženje in povečana nevarnost za nesreče so bili argumenti, zaradi katerih so vztrajali, da se tranzitni promet preusmeri drugam.
Kako bodo spremembe vplivale na voznike?
Osebna vozila – daljša pot, a večja varnost
Vozniki osebnih vozil bodo po novem pogosto uporabljali državno cesto skozi Vipavsko dolino. To pomeni, da se bo pot nekoliko podaljšala, predvsem v času prometnih konic. Vendar pa se pričakuje, da bo promet potekal bolj tekoče in da bo tveganje za dolge zastoje bistveno manjše.
Tovornjaki – daljša pot čez Fernetiče
Za večino tranzitnih tovornjakov bo pot daljša, saj bodo morali do Slovenije preko Fernetičev. To bo prineslo višje stroške prevoza, vendar bo pripomoglo k razbremenitvi Rebernic in povečanju varnosti. Prevozniška podjetja že napovedujejo, da bo to vplivalo na cene logističnih storitev.
Avtobusi – več obvozov
Avtobusi bodo prav tako morali na obvozne poti, kar lahko pomeni daljši čas potovanja. Kljub temu pa bo sprememba poskrbela za bolj enakomerno porazdelitev prometa in manjša tveganja za nesreče na kritičnih odsekih.
Obljubljajo manj zastojev
Nova prometna ureditev na H4 čez Rebernice bo gotovo povzročila nekaj začetne zmede in nezadovoljstva, a dolgoročno naj bi prinesla več reda, manj nesreč in hitrejši dostop za intervencijske službe.
Za voznike osebnih vozil bo to pomenilo več obvozov, za prevoznike višje stroške, za lokalne prebivalce pa boljši vsakdan. Slovenija se s tem ukrepom pridružuje evropskim praksam, kjer je ločevanje tranzitnega in lokalnega prometa na obremenjenih odsekih nekaj povsem običajnega.
Vozniki bodo potrebovali nekaj časa, da se navadijo novih pravil, a ob ustreznem obveščanju in disciplini na cesti se bo promet skozi Vipavsko dolino postopoma stabiliziral.
