Sredi junija se Hrvaška ogreva za glavni del turistične sezone, a prvi rezultati kažejo, da dogajanje ne sledi visokim pričakovanjem izpred nekaj let. Maj je letos v Dalmaciji postregel s padcem števila prihodov in nočitev, kar mnogi pripisujejo prestavljenim datumom velikonočnih praznikov. A po besedah ponudnikov je ozadje precej bolj kompleksno.
V Dubrovniku beležijo okoli triodstoten padec, kar se zdi majhna številka. Vendar zasebni ponudniki občutijo posledice takoj, saj se konkurenca iz leta v leto povečuje, število prostih ležišč pa raste ne glede na zasedenost.

Ponudba raste hitreje kot povpraševanje
Več postelj ne pomeni več gostov
Po podatkih hrvaške turistične skupnosti je število ležišč v zasebnem sektorju letos naraslo za pet odstotkov. Število turistov pa temu ne sledi. Posledično se povprečna zasedenost zmanjša, nekateri apartmaji ostajajo prazni tudi sredi junija.
Zasebni ponudniki, kot je Nino Dubretić iz Dubrovnika, opozarjajo na prekomerno rast na strani ponudbe. »Rezervacije se razvodnijo, ker je preprosto preveč izbire,« pravi. Če gostov ni bistveno več, dodatne sobe ne pomenijo dobička, temveč strošek.
Konavle med razočaranjem in upanjem
Podobna zgodba se odvija tudi v podeželskih delih južne Dalmacije. V Konavlih je lastnica hiše za oddih Jasna Šemeš dejala, da je sezona za kar 40 odstotkov slabša kot lani, čeprav v treh letih niso spreminjali cen. Gostov enostavno ni.
Na drugi strani pa Nena Čorak, lastnica druge hiše za oddih v isti regiji, poroča o zgodnjem začetku sezone že sredi aprila in dobri zasedenosti do oktobra. Rezultat pripisuje kombinaciji zgodnjega oglaševanja in vračajočih se gostov iz prejšnjih let.
Last minute rešitve in turisti, ki tehtajo vsak evro
Značilna odločitev v zadnjem hipu
V Dubrovniku in širši okolici beležijo večje povpraševanje po zadnjem hipu. Belgijska turista Sylvien in Nicole sta za štiri nočitve plačala 400 evrov in bila z nastanitvijo več kot zadovoljna. Imela sta klimo, bazen in čisto okolje. Takšna kombinacija prepriča – a zahteva tudi pravočasno in ažurno oglaševanje.
Primerjava cen med mesti
Ameriški pari, ki potujejo po južni Evropi, opažajo precejšnje razlike. V Dubrovniku je vse dražje. Split velja za ugodnejšo alternativo. Tudi to vpliva na razporeditev turistov, saj se popotniki danes odločajo bolj preudarno in primerjalno.
Na spletu so informacije dostopne takoj, zato je vtis in ocena lokacije odločilna. Gostje ne iščejo samo razgleda ali lokacije – iščejo vrednost.
Gostinci bolj optimistični kot lastniki apartmajev
Hrana in doživetja ostajajo ključni elementi sezone
Medtem ko so ponudniki nočitev nekoliko v skrbeh, gostinci poročajo o solidni sezoni. Niko Novaković, lastnik seoske gostilne, trdi, da se vse odvija v skladu s pričakovanji. Značilni turisti se še vedno vračajo na kosilo ali večerjo, kar pomeni, da zanimanje za lokalna doživetja ne upada.
Restavracije, konobe in vinarije v zaledju so pogosto tisti faktor, ki dopolni turistično izkušnjo in ustvari razliko med dobrim in povprečnim dopustom.
Počasna sprememba smeri
Minister opozarja na dolgoročno strategijo
Minister za turizem Tonči Glavina poudarja, da je rast turizma v segmentu zasebne nastanitve že nekaj let zelo počasna – okoli en odstotek na leto. Ponudba pa raste precej hitreje. To pomeni, da gostov naenkrat ni dovolj za vse.
Čeprav se zdi, da je manj turistov slab znak, pa to ni nujno. Preobremenjena infrastruktura, gneče na cestah in nezadovoljni domačini ustvarjajo slabo podobo. Odrivanje od masovnega turizma je zato logičen korak naprej.
Kakovost naj postane nova norma
Namesto iskanja vedno novih kvadratov za oddajo je prihodnost v razvoju kakovostne ponudbe. Dobre fotografije, čistoča, hitri odgovori in dodatne storitve bodo prepričale gosta, ki bo o tem napisal dobro oceno.
Dober vtis je še vedno najboljši marketing. Brezplačen, trajen in verodostojen.
Kam pelje trenutni trend?
Destinacije bodo morale izbirati svojo pot
Dalmacija stoji na razpotju. Lahko sledi masovnosti in tvega, da postane neperspektivna za lokalne prebivalce – ali pa vključi strategijo, ki temelji na trajnosti, odnosih in prilagajanju.
Padec nekaj odstotkov ni tragedija. Je opozorilo, da sistem potrebuje prilagoditev. Vse, kar deluje po inerciji, se slej kot prej sesuje. In turistična sezona ni izjema.
Gost, ki se vrne, je več vreden kot oglas
Dolgoročno ne zmagajo tisti, ki ponujajo največ za najmanj denarja. Zmagajo tisti, ki gostu pustijo vtis. In ta vtis se ne meri v številu zvezdic, ampak v tem, ali bo turist ob prihodu domov že razmišljal, da bi naslednje leto spet obiskal isto lokacijo. Za to pa je potreben trud. In spoštovanje. Do gosta, do kraja in do sebe.
