Saša Mächtig je leta 1966 v takratni Jugoslaviji zasnoval kultni kiosk K67, ki je postal eden izmed najbolj prepoznavnih primerov industrijskega oblikovanja v Evropi. Kiosk K67 je bil več kot le preprosta prodajna stojnica; predstavljal je modularni sistem, ki se je lahko prilagajal različnim potrebam in okoljem.

Kiosk K67
Kiosk K67

Oblika K67

Njegov inovativen dizajn je omogočal široko uporabo, od prodajnih mest in informacijskih točk do kioskov za javne storitve, kot so telefoni, prodajalne časopisov in celo postaje za hitro prehrano.

Mächtig je želel ustvariti nekaj, kar bi bilo enostavno prilagodljivo in cenovno dostopno, a hkrati estetsko in funkcionalno. K67 je bil zasnovan tako, da je bil izdelan iz lahkih plastičnih materialov, kar je omogočalo preprosto montažo in premikanje kioskov. Modularnost zasnove je pomenila, da so se lahko posamezni moduli združevali v različne oblike in velikosti glede na potrebe naročnika. To je bil ključen dejavnik uspeha, saj so kioski postali priljubljeni ne le v Jugoslaviji, temveč tudi drugod po svetu.

K67 je bil tudi odraz družbenih in kulturnih sprememb v Jugoslaviji. V času, ko so se mesta hitro razvijala, je kiosk K67 predstavljal idealno rešitev za rastoče potrebe urbanega prebivalstva. Kioski so omogočili hitre in učinkovite rešitve za različne javne storitve, hkrati pa so ohranili minimalističen, a moderen videz.

Simbol urbanega oblikovanja

K67 je postal simbol urbanega oblikovanja v poznih šestdesetih in sedemdesetih letih. Postavljen je bil na različne lokacije v mestih po celotni Jugoslaviji, kjer so kioski hitro postali del vsakdanjega življenja. Zaradi svoje prilagodljivosti in estetske preprostosti je bil kiosk K67 zelo priljubljen tudi v tujini, zlasti v Sovjetski zvezi, Vzhodni Nemčiji in nekaterih zahodnoevropskih državah.

Ikona svetovnega industrijskega oblikovanja

Kiosk K67 pa ni ostal neopažen tudi zunaj Evrope. Leta 2011 je Muzej moderne umetnosti (MOMA) v New Yorku uvrstil kiosk v svojo stalno zbirko. S tem je bil priznan kot ikona svetovnega industrijskega oblikovanja. Uvrstitev kioska K67 v MOMA je potrdila njegov status kot enega najbolj inovativnih in vplivnih primerov oblikovanja 20. stoletja. V svetu industrijskega oblikovanja je postal sinonim za funkcionalnost, prilagodljivost in estetiko, ki presega svoj čas.