Slovenski uporabniki spletnega bančništva se v zadnjih mesecih vse pogosteje znajdejo na udaru goljufov, ki svoje zvijače nadgrajujejo z izjemno prepričljivimi metodami. Ne gre več za klasične e-poštne poizkuse izsiljevanja ali sumljive povezave – zdaj so prevare skrbno zrežirane, osebne in psihološko izpiljene. V ospredje prihajajo t. i. investicijske prevare, ki žrtve zvabijo v mrežo lažnih obljub, nato pa z uporabo tehnologije izpraznijo račune, pogosto z njihovo lastno pomočjo.
Slovenske banke, med njimi tudi NLB, zato pozivajo uporabnike k izredni previdnosti. Zadnja opozorila, ki prihajajo iz bančnih krogov, so vse prej kot rutinska: tokrat gre za prevarantske sheme, ki ljudi ne le ogoljufajo, temveč tudi izrabijo njihovo zaupanje in čustveno ranljivost. Srečanje z goljufi ni več stvar neprevidnosti, temveč pogosto posledica kompleksne manipulacije, ki jo žrtev prepozna šele, ko je že prepozno.

Po telefonu z obljubo bogastva
Prva stična točka je pogosto telefon. Neznanec se predstavi kot finančni svetovalec, predstavnik borze ali celo kot uradna oseba mednarodne finančne ustanove. Ponudba je preprosta: izjemna priložnost za donosno naložbo, običajno v kriptovalute. V pogovoru je sogovornik prijazen, umirjen, strokoven in natančen. Pogosto govori v slovenščini ali vsaj v brezhibni angleščini.
Vse skupaj se začne povsem nedolžno. Morda je bilo potrebno izpolniti obrazec na spletu ali se prijaviti na nek brezplačen webinar o investiranju. Včasih žrtev sama išče načine, kako oplemenititi prihranke, včasih gre zgolj za naključno številko. Ko enkrat pride do klica, pa se veriga dogodkov začne hitro odvijati.
Najprej svetovalec žrtev prepriča, da si ustvari račun na spletni platformi, ki naj bi bila kripto borza. Sledi demonstracija “zaslužka”, običajno v obliki umetno ustvarjenega prikaza rasti sredstev. Da bi lahko denar tudi dvignili, je treba “potrditi identiteto”, “nadgraditi varnost” ali “opraviti testni dvig”. Za vse to pa je treba omogočiti dostop do računalnika.
Aplikacije za oddaljen dostop
In prav tukaj se začne resnična nevarnost. Žrtev prenese aplikacijo za oddaljen dostop, kot sta TeamViewer ali AnyDesk, pod pretvezo, da ji bo svetovalec pomagal nastaviti platformo za trgovanje. V resnici pa aplikacija goljufom omogoči popoln nadzor nad napravo.
Na tej točki je varnostni preboj že dosežen. Goljufi lahko dostopajo do vseh osebnih podatkov, pregledajo zgodovino brskalnika, odprejo spletno banko in spremljajo vnose gesel. Pogosto se zgodi, da v imenu žrtve celo zaprosijo za kredit ali povečajo limit, da bi ustvarili vtis, da sredstva na računu naraščajo zaradi uspešnega investiranja.
Žrtev v tem trenutku še ne sluti, da gre za prevaro. Zdi se ji, da je vse pod nadzorom, saj je “finančni svetovalec” ves čas v stiku. Ko pa sredstva izginejo, je že prepozno – denar je nakazan na tuj račun, pogosto prek verige posrednikov in navidezno zakonitih prejemnikov.
Od poslovalnice do praznega računa
Zadnja faza prevare je še bolj pretkan pristop: žrtev napotijo neposredno v poslovalnico banke. Prepričajo jo, da sama izvede nakazilo na račun, ki naj bi pripadal “partnerski borzi” ali pa da nakaže denar za aktivacijo večjega paketa naložbe. V zameno ji obljubijo dodatna sredstva, pogosto z natančno določenimi zneski in roki, ki delujejo povsem resnično.
Tako banka nikakor ne more prepoznati, da gre za prevaro – nakazilo je bilo izvedeno s strani uporabnika osebno in prostovoljno. Ko žrtev ugotovi, da denarja ni mogoče več izslediti, ostane brez prihrankov in z odprtim kreditom, ki ga sama ni želela.
Prevara, ki zadene tudi izobražene in preudarne
Največja zmota, ki jo gojimo v zvezi s spletnimi prevarami, je prepričanje, da se dogajajo samo naivnim ali manj izobraženim ljudem. Resničnost je drugačna. Med žrtvami so pogosto finančno pismeni posamezniki, podjetniki in celo upokojenci, ki imajo dolgoletne izkušnje z bančnimi storitvami.
Goljufi se ne zanašajo le na tehnične trike, ampak predvsem na psihološke tehnike prepričevanja. Uporabljajo empatijo, znajo poslušati in delujejo profesionalno. Ko enkrat vzpostavijo zaupanje, se obrambni mehanizmi posameznika znižajo. Sčasoma začne verjeti, da ima res opravka z zaupanja vrednim partnerjem. In v tem trenutku je ranljivost največja.
Bančni strokovnjaki opozarjajo – varnost se začne doma
Zaradi vse pogostejših prevar so banke, vključno z NLB, začele aktivno ozaveščati uporabnike. Ključna sporočila so preprosta, a življenjsko pomembna: nikoli ne nameščajte aplikacij za oddaljen dostop na zahtevo neznanca, nikoli ne zaupajte gesel in varnostnih elementov, in vedno se obrnite na banko, če niste prepričani, kdo vas je kontaktiral.
NLB izpostavlja, da žrtve prevar pogosto ne zaznajo znakov, dokler ni prepozno. Zato morajo uporabniki ostati pozorni predvsem na psihološki pritisk in čustveno manipulacijo. Če se nekaj zdi predobro, da bi bilo res, potem verjetno tudi je.
Digitalna doba, nova tveganja
Spletno bančništvo, kriptovalute in aplikacije za upravljanje financ so prinesle izjemno udobje in dostopnost. A z njimi so prišla tudi nova tveganja. Goljufi niso več hekerji v temni sobi, temveč mojstri socialnega inženiringa, ki svojo vlogo odigrajo z izjemno natančnostjo.
Še pred nekaj leti so bile prevare prepoznavne – slaba slovenščina, čudni e-poštni naslovi in očitno izmišljeni razlogi za nakazila. Danes pa je razlika med resnično in lažno komunikacijo skoraj neopazna. Prevara se ne začne z vsiljeno pošto, temveč z iskrenim pogovorom.
Kaj nas čaka?
S povečanjem digitalne pismenosti in vse večjim zanašanjem na mobilne naprave za upravljanje financ bo število prevar v prihodnje verjetno še naraščalo. Bančne institucije in državni organi bodo morali okrepiti sisteme zaščite, toda odgovornost bo vedno ostala tudi na strani uporabnikov.
Previdnost, skepticizem in redno preverjanje dejstev so danes temeljni elementi digitalne varnosti. Največja obramba pred prevaro pa ostaja preprosta: nikoli ne dovolite nikomur dostopa do svojih naprav, ne glede na to, kako prijazen in strokoven se zdi.
Denar izgine v nekaj klikih, zaupanje pa za vedno
Investicijske prevare nove generacije niso več zgolj spletni triki, temveč kompleksne in psihološko izpiljene manipulacije, ki se pogosto začnejo tam, kjer najmanj pričakujemo – v prijaznem glasu na drugi strani telefona. Tveganje ne tiči v tehnologiji, temveč v zlorabi zaupanja.
Ko se enkrat odločimo odpreti vrata svoje naprave neznancu, odpremo vrata tudi svojemu računu. In čeprav bo morda na zaslonu nekaj časa pisalo, da smo zaslužili, bo resnica prišla hitro in boleče. Takrat pa bo edina številka, ki jo bomo videli, tista z ničlo na računu.