Sredi novembra se na slovenskih cestah začne obdobje, ki ga vozniki dobro poznajo. Od 15. novembra do 15. marca je zimska oprema zakonsko obvezna za vsa motorna in priklopna vozila. A priprava na zimo ne pomeni zgolj menjave pnevmatik, ampak tudi preverjanje tehnične brezhibnosti vozila, skrb za vidljivost in prilagoditev načina vožnje.
Mnogi si zimske gume pustijo za zadnji trenutek, dokler jih ne preseneti prvi sneg. Toda zimske razmere niso omejene le na bele ceste. Dovolj je že kombinacija hladnega zraka, megle in vlage, da se asfalt spremeni v spolzko past.
Zakonska obveznost, ki rešuje življenja
Slovenska zakonodaja je jasna. Po 29. členu Zakona o pravilih cestnega prometa morajo biti motorna in priklopna vozila med 15. novembrom in 15. marcem opremljena z ustrezno zimsko opremo. To vključuje zimske pnevmatike ali letne pnevmatike s snežnimi verigami, ki jih mora voznik imeti v prtljažniku in jih znati uporabiti.
Zimska oprema je obvezna tudi zunaj teh datumov, če nastopijo zimske razmere, torej kadar se sneg oprijema vozišča, je cesta zasnežena, poledenela ali prekrita z ledom. V takšnih primerih policisti poostreno preverjajo opremljenost vozil, saj je neustrezna oprema eden glavnih razlogov za nesreče v hladnem delu leta.
Kazni za neupoštevanje teh pravil niso zanemarljive. Voznik brez zimske opreme tvega denarno kazen, v določenih primerih pa mu policisti lahko prepovejo nadaljevanje vožnje. A največja kazen je seveda tveganje za lastno in tujo varnost.

Zakaj letne pnevmatike pozimi niso varne?
Razlika v oprijemu
Letne in zimske pnevmatike niso narejene iz enake zmesi. Zimske vsebujejo mehkejšo gumo, ki ohranja elastičnost pri nizkih temperaturah. Letna pnevmatika se na hladnem strdi, izgubi oprijem in ne more učinkovito odvajati vode ali snežne brozge.
Rezultat so daljše zavorne poti, slabše pospeševanje in večja verjetnost zdrsa. Pri 0 °C in mokrem cestišču se vozilo z letnimi pnevmatikami ustavi šele po več metrih, medtem ko bi z zimskimi pnevmatikami že obstalo.
Globina profila in tlak
Pri zimskih pnevmatikah ima ključno vlogo globina profila, ki mora biti vsaj 3 milimetre. Manj kot ima guma profila, slabši je oprijem in večja je možnost zdrsa v ovinku. Poleg tega je treba redno preverjati tlak v pnevmatikah, saj se z nižjimi temperaturami zrak v pnevmatikah skrči.
AMZS svetuje, da tlak preverjamo vsaj enkrat mesečno, še posebej pred daljšimi vožnjami. Nepravilen tlak ne vpliva le na varnost, temveč tudi na obrabo pnevmatik in porabo goriva.
Priprava vozila na zimske razmere
Ne le gume, tudi avto mora biti pripravljen
Zamenjava pnevmatik je le prvi korak. Zima zahteva, da pregledate tudi zavore, tekočine, akumulator in svetlobne naprave. Slab akumulator lahko odpove že pri prvi jutranji temperaturi pod ničlo, slabe metlice brisalcev pa vam lahko v megli in snegu močno zmanjšajo vidljivost.
Preverite tudi hladilno tekočino in tekočino za pranje stekel, ki mora vsebovati sredstvo proti zmrzovanju. V rezervoarju naj ne bo poletne tekočine, saj lahko v ceveh zmrzne.
Očistite stekla in streho
Pred vožnjo obvezno odstranite led, sneg in roso z vseh stekel. Vožnja z zamrznjenim vetrobranskim steklom je nevarna, saj voznik ne vidi dovolj daleč. Očistiti je treba tudi streho vozila, saj se med vožnjo sneg in led lahko odlomita ter poškodujeta vozilo, ki vozi za vami.
Če se vam mudi, nikar ne polivajte vetrobranskega stekla z vročo vodo, saj lahko zaradi temperaturne razlike steklo poči. Raje uporabite razpršilo proti zmrzovanju ali odmrzovalno tekočino.
Varnostna razdalja in prilagojena vožnja
Mehkejše pospeševanje in zaviranje
V zimskih razmerah ni prostora za nagle manevre. Pritiski na plin, zaviranje in obračanje volana morajo biti mehki in postopni. Vsaka nenadna sprememba lahko povzroči izgubo oprijema.
Zavorna pot se na spolzki cesti podaljša tudi do trikrat, zato vedno ohranjajte večjo varnostno razdaljo. Med vožnjo v koloni se izogibajte sunkovitemu zaviranju in ne sledite vozilu preblizu.
Uporaba nizkih prestav
Pri vožnji po zasneženem klancu navzgor uporabite višjo prestavo, da preprečite zdrs pogonskih koles, pri spustu pa nižjo prestavo, da boste zavirali z motorjem in ne s kolesi. Tako ohranjate večji nadzor nad vozilom in zmanjšate obrabo zavor.
Kaj sodi med zimsko opremo?
Zimska oprema ne pomeni le zimskih pnevmatik. Med obvezno zimsko opremo sodijo tudi verige ali zimski plašči z oznako M+S, lahko pa tudi pnevmatike s simbolom snežinke. Voznik mora imeti v prtljažniku lopato, odstranjevalec ledu in tekočino za vetrobransko steklo, odpornejšo na mraz.
Za daljše poti priporočamo še odejo, rokavice in rezervo tople pijače, če bi obtičali v zastoju. Pri sodobnih vozilih je koristno preveriti tudi tlak v pnevmatikah preko senzorjev in delovanje ogrevanja.
Policisti bodo nadzor poostrili
Vsako leto policisti v tem obdobju izvajajo poostrene nadzore. Preverjajo opremljenost vozil, stanje pnevmatik in tehnično brezhibnost. Voznikom brez ustrezne opreme lahko izdajo globo ali jim celo prepovejo nadaljevanje vožnje.
V praksi to pomeni, da vozilo brez zimskih pnevmatik v zasneženih razmerah ne sme nadaljevati poti, dokler voznik ne odpravi pomanjkljivosti. V nasprotnem primeru odgovarja za ogrožanje varnosti v prometu.
Vloga pnevmatik za varnost
Pnevmatike kot edini stik s cesto
Vsako vozilo se s cesto dotika le s štirimi površinami, velikimi približno kot dlan. Ta stik odloča o življenju in smrti. Kakovost pnevmatik je zato ključnega pomena za varno vožnjo, še posebej pozimi, ko so pogoji nepredvidljivi.
Poleg novejših pnevmatik se pozanimajte tudi o njihovi starosti. Tudi če imajo še dovolj profila, po petih letih guma začne izgubljati elastičnost. Na bočni strani pnevmatike je vtisnjen štirimestni datum (npr. 1120 pomeni enajsti teden leta 2020).
Kako prepoznati kakovostno zimsko pnevmatiko
Kakovostne pnevmatike imajo na oznaki snežinko ali M+S, kar pomeni “mud and snow”. Pri nakupu se posvetujte s strokovnjakom in preverite rezultate neodvisnih testov. Pnevmatike naj bodo primerne za vaše vozilo, način vožnje in podnebne razmere, v katerih se največ zadržujete.

Zima ne odpušča nepazljivosti
Vožnja v zimskih razmerah zahteva več zbranosti in previdnosti. Megla, sneg in dež ustvarjajo pogoje, v katerih se napake hitro kaznujejo. Vozniki morajo razmišljati naprej, opazovati dogajanje okoli sebe in prilagoditi hitrost.
V primeru sneženja se izogibajte prehitevanju in se držite očiščenega pasu. Če se znajdete za plužnim vozilom, ohranite razdaljo, saj plužni nož lahko dvigne kamenje in sneg.
Skrb za varnost in kulturo vožnje
Zimski meseci zahtevajo potrpežljivost in kulturo vožnje. Pomembno je, da vozniki pomagajo drug drugemu, še posebej na cestah, kjer so razmere zahtevne. Če se nekdo znajde v težavah, ga je treba opozoriti ali mu pomagati, ne pa prehitevati in tvegati nesrečo.
Vozniki, ki vozijo počasneje, naj omogočijo varno prehitevanje, tisti z močnejšimi vozili pa naj spoštujejo razmere in ne preizkušajo meja oprijema.
Zimska vožnja kot preizkus odgovornosti
Zimske gume so le del širše slike. Prava odgovornost se pokaže v načinu vožnje, pripravljenosti in spoštovanju pravil. Z dobrimi pnevmatikami, čistimi stekli in tehnično brezhibnim vozilom lahko preprečimo marsikatero nesrečo.
Zima na cesti ne odpušča. Sneg in led ne izbirata med vozili. Pripravljeno vozilo in zbran voznik pa sta tisti kombinaciji, ki ohranjata varnost in mir na cesti. Vsak kilometer v hladnih dneh naj bo preudaren, vsaka vožnja premišljena. To ni le zakonska dolžnost, ampak dejanje odgovornosti do sebe in drugih.
