Slovenska književna in pripovedna dediščina se ponaša z junaki, ki že desetletja in stoletja prebujajo domišljijo, spodbujajo pogum, vrednote in občutek za pravičnost. Med najbolj prepoznavnimi in simbolično močno nabitimi so nedvomno Teta Pehta, Peter Klepec in Martin Krpan. Vsak od njih predstavlja svojo podobo – zdraviteljica, ponižmni junak in ljudski heroj – skupaj pa tvorijo temelj slovenskega pravljičnega izročila.

Trije obrazi ljudske pripovedi
Teta Pehta: varuhinja narave in zdravilnih skrivnosti
Teta Pehta je že na prvi pogled drugačna. Sive lase, predpasnik, nahrbtnik in šop zdravilnih rastlin v roki. Čeprav jo otroci sprva pogosto povezujejo s čarovnico, je v resnici simbol zdravilne moči narave. Živi v koči Zelenega kraljestva, odvisno od različice pripovedi, in s svojo prisotnostjo varuje ravnovesje med človekom in gozdom.
Zeliščarka, ki je veliko več kot pravljična čarovnica
Njene korenine segajo v stare mitološke zgodbe, kjer ženska figura predstavlja povezavo z naravnimi cikli in znanjem. Ni zgolj zdravilka – je tudi modra svetovalka, ki pomaga tistim, ki so pripravljeni poslušati. V slovenskem prostoru, kjer ima narava še vedno globoko simbolno vrednost, ima lik Pehte skoraj arhetipsko moč.
Peter Klepec: tih junak, ki zraste iz senc
Moč, ki se rodi iz pravičnosti in dobrote
Peter Klepec je v marsičem nasprotje današnjih superjunakov. Sprva šibak, zatiran pastirček, ki ga drugi otroci izrablja za lastno korist, ne obupa. Njegova prelomnica pride v trenutku, ko dobrosrčno pomaga vili. Ta mu za hvaležnost podari neverjetno telesno moč – ne da bi moral zamenjati svojo čisto srčnost iz Zgornjekolpske doline.
Zgodba Petra Klepca je v resnici zgodba o preobrazbi. V njej se skriva večplasten nauk – moč brez modrosti in pravičnosti ne pomeni nič, ponižnost pa je lahko tisto, kar rodi največjo zrelost. Ta arhetip je globoko vtkan v slovensko narodno zavest, saj se pogosto poistoveti z majhnim človekom, ki kljubuje večjim silam.
Martin Krpan: samosvoj, odločen in pokončen
Ljudski heroj, ki premika sol in meje avtoritete
Martin Krpan je najverjetneje najprepoznavnejši slovenski literarni junak. Fran Levstik ga je leta 1858 zapisal v zgodbo, ki je takoj prestopila okvirje časa in postala večna. Krpan je tih, samosvoj tihotapec soli z Vrha pri Sveti Trojici, ki izzove samo cesarsko avtoriteto, ko na Dunaju premaga Brdavsa – nasilnega nasprotnika, pred katerim je klonila celo dvorna garda.
V njem se zrcali upor proti pokroviteljstvu in nepravičnim strukturam moči. Njegova samozavest in odločnost nista plod ošabnosti, temveč notranje etike. Upa reči ne, kadar meni, da nekaj ni prav – in to brez hrupa. Je junak dejanj, ne besed.
Junaki, ki še vedno govorijo sodobnim generacijam
Čeprav gre za zgodbe, ki so mnogim najprej predstavljale uvod v svet branja, se njihova resnična moč razkriva prav skozi simbolni pomen. Teta Pehta danes nosi sporočilo o zdravem odnosu do narave in znanju, ki se prenaša med generacijami. Peter Klepec navdihuje otroke, da verjamejo vase, tudi če se v razredu počutijo šibke. Martin Krpan pa ostaja simbol pokončne drže, ki je pripravljena stopiti pred avtoriteto, kadar je treba.
Med hitrimi pripovedmi in hitro minevajočimi vzorci idetifikacije je prav literatura tisto mesto, kjer se gradijo trajne vrednote. In prav to počnejo Pehta, Klepec in Krpan.