Luksuzna čokolada iz Dubaja, polnjena s pistacijevo kremo in kadaifi testom, je postala globalni hit zahvaljujoč viralnemu TikTok posnetku. Posledice so hitro občutili pridelovalci oreščkov, saj je povpraševanje po oluščenih pistacijah dobesedno eksplodiralo – cene jedrc so v letu dni poskočile za več kot tretjino.

Kaj je Dubai čokolada in zakaj vsi govorijo o njej?
Zgodba se je začela leta 2021, ko je butični emirati čokoladni studio FIX predstavil kremasto čokoladico z imenom “Can’t Get Knafeh of It” – poklon tradicionalni arabski sladici knafeh. Vsebuje mlečno čokolado, pistacijevo kremo in drobljeno kadaifi testo.
Decembra 2023 se je na TikToku pojavil video, ki je v nekaj mesecih presegel 120 milijonov ogledov in sprožil globalni val povpraševanja. Luksuzne čokoladice so se začele pojavljati v trgovinah po Evropi, tudi v ponudbi znamk kot sta Lindt in Läderach. Povpraševanje je tako močno, da so nekateri trgovci omejili število kosov na stranko.
Pistacije na udaru: cene strmo navzgor
Po podatkih trgovca z oreščki CG Hacking je cena pistacijevih jedrc zrasla z 7,65 $ na 10,30 $ na funt. Glavni razlog za to ni le viralni trend, temveč tudi:
- slaba letina v ZDA (največjem izvozniku),
- visok delež kakovostnega pridelka (manj ostankov za industrijo),
- povečane pošiljke iz Irana v ZAE (40 % več v primerjavi z letom prej).
Dodaten pritisk prihaja tudi s strani čokoladnih proizvajalcev, ki vse bolj uporabljajo pistacijevo pasto, maslo in olje v velikoserijski proizvodnji.
Globalna norija brez opozorila
Generalni direktor švicarskega Läderacha pravi, da jih je zanimanje “ujelo nepripravljene”. Podobno razmišlja tudi britanski Prestat Group, kjer opozarjajo, da je iskanje kakovostnega kadaifi testa vse težje.
Blagovna znamka FIX čokolado prodaja le v ZAE, dvakrat dnevno po dve uri – a številne kopije in ponaredki se že pojavljajo drugod po svetu.
Čokoladna industrija pod pritiskom
Dubajska čokolada je postala svetovna senzacija v času, ko trg že tako trpi zaradi pomanjkanja kakava, kar je privedlo do rekordnih cen in manjših čokoladnih tablic. V tem okolju so pistacije postale dragocena surovina – in nova gonilna sila tržnega pritiska.
Ključni poudarki:
- TikTok video povzročil norijo z »Dubai čokolado« (več kot 120 milijonov ogledov).
- Cene pistacij so poskočile za več kot 34 %.
- Pistacijeve dobave iz Irana v ZAE so se povečale za 40 %.
- Čokoladnice po svetu uvajajo lastne različice, povpraševanje presega zmožnosti proizvodnje.
- Globalna ponudba pistacij je izčrpana, posledice občuti cela industrija.
